Teknoloji

Türkiye otomobil pazarında ‘elektrik’ yükselişte

Türkiye’de elektrikli mobilitenin gelişimi birçok markanın dikkatini çekti. Avrupalı ​​ve Asyalı pek çok marka, daha önce duyurduğu modellerini yıl içinde Türkiye pazarında satışa sundu. Öte yandan elektrikli otomobillerin yanı sıra elektrikli mobilitenin bir diğer modülü olan hibrit motorlu otomobillerin sayısı da artıyor.

Veriler ve gelişmeler, dünyada yaygınlaşmaya başlayan elektrikli ve hibrit otomobillerin Türkiye otomobil pazarındaki payının artmaya devam ettiğini ve daha da artacağını gösteriyor. Anket çalışmaları da elektrikli araçlara olan ilginin oldukça yüksek olduğunu ortaya koyuyor.

Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği’nin (ODMD) verilerine göre, Türkiye’nin toplam otomobil ve hafif ticari araç satışı bu yılın Ocak-Ekim döneminde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 63,7 artarak 958 bin adete ulaştı. 942 adet.

Söz konusu dönemde otomobil satışları yüzde 67,8 artışla 749 bin 501 adede, hafif ticari araç satışları ise yüzde 50,6 artışla 209 bin 441 adede ulaştı.

DİZELİ GERİDE BIRAKTILAR

Türkiye otomobil pazarında bu yılın ilk 10 ayında 502 bin 639 adet satışla akaryakıtlı otomobiller ilk sırada yer alırken, dizel otomobiller 111 bin 354 adetle ikinci sırada yer aldı.

Hibrit otomobil satışı 78 bin 387, otogazlı otomobil satışı ise 8 bin 238 oldu.

Elektrikli otomobil satışı ise 48 bin 883 adet olarak gerçekleşti. Böylece elektrikli ve hibrit otomobil satışları 127 bin 270 adet ile dizel otomobil satışlarını geride bıraktı.

Geçtiğimiz yılın Ocak-Ekim döneminde 4 bin 939 adet elektrikli, 47 bin 90 adet hibrit otomobil satışı gerçekleşti.

SATIŞLAR YÜZDE 890 ARTTI

Bu yılın 10 ayında benzinli otomobil satışları 2022 yılının aynı dönemine göre yüzde 60,6, dizel otomobil satışları yüzde 49,1, otogazlı otomobil satışları ise yüzde 17 arttı.

Bu dönemde hibrit otomobil satışları yüzde 66,5, elektrikli otomobil satışları ise yüzde 889,7 arttı.

Ocak-Ekim 2022’de yüzde 70,1 olan akaryakıtlı otomobillerin satışlardaki payı bu yılın aynı döneminde yüzde 67,1’e geriledi. Söz konusu dönemde dizel otomobillerin payı yüzde 16,7’den 14,9’a, otogazlı otomobillerin payı ise yüzde 1,6’dan 1,1’e düştü.

Türkiye’de elektrikli otomobillerin toplam satışlar içindeki payı yüzde 1,1’den yüzde 6,5’e yükselirken, hibrit otomobillerin payı ise değişmeyerek yüzde 10,5’te kaldı.

Elektrikli ve hibrit bakıldığında toplam pazarın yüzde 17’sini elektrikli araçlar oluşturdu.

ODMD verilerine göre Türkiye’de en az bir elektrikli model satan marka sayısı 2012 yılında bir iken 2021 yılına kadar bu sayı 10’un altında kaldı. Elektrikli otomobil satan marka sayısı 2021’de 13’e, 2022’de 16’ya, 2021’de ise 16’ya yükseldi. BYD’nin bu yılın ekim ayı itibarıyla listeye dahil edilmesiyle 27’ye yükseldi. Bunların arasında 6 Çin markası var.

TESLA SATIŞTA LİDER

Verilere göre bu yılın 10 ayında Türkiye otomobil pazarında en çok satan elektrikli otomobil modeli 10 bin 700 adetlik satışla gerçekleşti. “Tesla’nın Y Modeli”olmuş.

Ardından 9 bin 171 adetlik satışla Türkiye’nin yerli elektrikli otomobili Togg T10X ve 4 bin 498 adetlik satışla Nissan Qashqai e-Power sıralandı.

MG4 2 bin 167 satışla dördüncü sırada yer alırken, Megane e-Tech 2 bin 93 satışla beşinci sırada yer aldı.

ŞARJ İSTASYON SAYISI 10 BİNİ AŞTI

Elektrikli otomobillerin en önemli bileşenlerinden biri olan şarj istasyonu ağının oluşturulması konusunda önemli adımlar atılıyor ve Türkiye genelinde şarj istasyonu yatırımları yapılıyor.

Elektrikli araç pazarının altyapısını oluşturan ve şarj hizmetlerini düzenleyen Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Enerji ve Ortak Kaynaklar Bakanlığı ile Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK), bu alanda da yol açmaya ve adımlar atmaya devam ediyor. elektrikli araç sahiplerinin hayatını kolaylaştırmak.

Türkiye’de şarj istasyonlarının sayısı neredeyse her ay katlanarak artıyor. Son rakamlara göre Türkiye’de 81 ilde 2 bin 800’ü hızlı şarj olmak üzere 10 bin 100 kamu şarj noktası bulunuyor.

Türkiye’de yaklaşık olarak her 14 araca bir DC şarj noktası bulunmakta olup, araç başına DC şarj noktası bakımından Türkiye Avrupa’da birinci sırada yer almaktadır. Bu durum araç sayısıyla doğrudan ilgili olsa da elektrikli araç sayısı hızla artarken şarj noktalarının da aynı oranda arttırılmasının önemli olduğuna dikkat çekiliyor.

KAÇ TL ELEKTRİK HARCIYORLAR?

Elektrikli otomobil satın alırken tüketicilerin tercihlerini belirleyen en önemli konulardan biri ekonomik yakıt tüketimidir.

Elektrikle çalışan otomobillerin 100 kilometrede ortalama 15-18 kWh elektrik tükettiği belirtiliyor. Ancak her otomobilin aküsü farklı kapasiteye sahip olabileceğinden, elektrikli otomobilin şarjının ne kadara mal olacağını aracın modeli, özellikleri ve akü kapasitesi belirliyor.

Elektrikli otomobilde yakıt tüketimi hesabı, aracın hangi tip şarj cihazıyla doldurulduğuna göre değişiklik gösteriyor. Ayrıca şarj maliyetleri kullanılan şarj istasyonuna, konuma ve dolum saatlerine göre değişiklik göstermektedir. olay anında “Elektrikli araba kaç TL yakar?”Sorunun cevabını verebilmek için birçok faktörü göz önünde bulundurmak gerekiyor.

Ev tipi prizler yavaş şarj imkanı sunsa da en uygun maliyetli doldurma formülü olarak değerlendiriliyor. İstasyonlarda ve bazı alışveriş merkezlerinde AC ve DC şarj ücretleri, şarj hizmeti veren firmaların tarifelerine göre değişiklik göstermektedir.

Togg’un kısa ve uzun menzilli araçlarının şarj maliyeti, sahip oldukları pillerin kapasitesine göre değişiklik gösterebiliyor. Kısa menzilli T10X, 52,4 kWh bataryasıyla 314 kilometre yol kat edebilirken, uzun menzilli versiyonu ise 88,5 kWh bataryasıyla 523 kilometre yol kat edebiliyor.

Togg’un şarj ünitesi Trugo baz alınarak maliyet hesaplaması yapıldığında 180 kW (hızlı şarj) ve 300 kW (hızlı şarj) istasyonlarında birim başına dolum fiyatı kWh başına 7,99 lira olurken, 22 kW (yavaş şarj) istasyonlarında ise birim başına dolum fiyatı, Birim dolum fiyatı 7,99 lira. istasyonlarda 5,95 TL idi.

52,4 kWh batarya kapasitesine sahip olan kısa menzilli Togg’un bataryası Trugo istasyonlarındaki hızlı şarj ünitesiyle 418,6 TL’ye şarj olurken, kilometre başına enerji maliyeti ise 1,33 TL oldu.

88,5 kWs pil kapasitesine sahip 523 kilometre uzun menzilli T10X’in tam şarj maliyeti 707,1 lira olurken, kilometre başına tüketilen güç ise 1,35 lira olarak kullanıcıların cebine yansıyor.

Şarj işlemi tamamlandıktan sonra şarj istasyonu alanında kalmaya devam etmeniz durumunda dakika başına 0,5 lira ücret tahsil ediliyor.

AVANTAJLAR VE DEZAVANTAJLAR

Elektrikli otomobillerin içten yanmalı motorlu otomobillere göre birçok avantajı bulunmaktadır. Bunların ortasında “Çevre dostu, düşük bakım maliyeti, düşük yakıt maliyeti, konforlu ve sessiz sürüş, son teknoloji donanım ve otonom sürüş”Bu gibi konular öne çıkıyor.

Elektrikli otomobillerin dezavantajları arasında: “Yeni elektrikli otomobillerin fiyatlandırılması, ikinci el piyasa koşullarının belirsizliği, şarj süreleri, evde şarj imkanları ve pil kapasitesi”gibi sorunlar var.

Veriler ve gelişmeler, dünyada yaygınlaşmaya başlayan elektrikli ve hibrit otomobillerin Türkiye otomobil pazarındaki payının artmaya devam ettiğini ve daha da artacağını gösteriyor. Anket çalışmaları da elektrikli araçlara olan ilginin oldukça yüksek olduğunu ortaya koyuyor.

Bu yıl dünyada 7 milyonu Çin’de, 3 milyonu Avrupa’da ve 2 milyonu Amerika’da olmak üzere toplam 14 milyon elektrikli aracın satılması bekleniyor. Türkiye’de elektrikli otomobil satışlarının yıl sonuna kadar 60 bin adede ulaşacağı tahmin ediliyor.

Elektrikli araç akülerinde saatte 70 gigabayt üretim kapasitesine ulaşan Türkiye, en geç 2030 yılında Avrupa’nın akü üretim üssü olmayı hedefliyor.

savsathaber.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu